Råde og MFK går sammen for å arrangere eliteturnering

Etter noen gode møter mellom Råde og Moss FK har klubbene besluttet å samarbeide om en ny eliteturnering, hvor det forhåpentlig blir nesten 50 lag fordelt på totalt åtte baner.

Cupen går av stabelen 8. og 9. juni, og blir for landets G14-, G15- og G16-lag. Melløs og Råde Idrettspark skal disponeres og det blir tilbud om overnatting på skolene. Råde IL Fotballs leder, Knut Erik Berg, gleder seg stort til samarbeidet med Moss Fotballklubb.

– Vi hadde et sonderingsmøte før jul og fulgte opp med et nytt møte i januar, hvor vi ble enige om å arrangere en eliteturnering. Sammen er vi rustet for å kunne gjennomføre dette, med fire baner på Melløs og fire baner i Råde. Håpet er å skape en cup hvor deltagerne får fantastiske opplevelser. Jeg tror også at dette konseptet er positivt for Østfold-fotballen og begge klubbene styrker omdømmet med et slikt samarbeid, forteller Berg.

Det skal være 16 lag i hver pulje (årskull) og det skal være høy kvalitet på cupen. Jacob Berg, som er utviklingsansvarlig i Moss FK, har klokkertro på konseptet.

– Jeg kjenner jo godt til dem vi skal samarbeide med, i og med at jeg har en fortid i Råde, sier han med et smil og fortsetter:

– Råde er utrolig dyktig på arrangementer og har rikelig med erfaring. I tillegg har vi i MFK veldig dyktige folk som har styrt ulike konsepter tidligere, så dette blir en god miks av mennesker. Det er også hyggelig å kunne tilby gode anlegg med skoler i nærheten, og ikke minst kort vei mellom anleggene. Dette blir en kompakt cup, fortsetter han.

Jacob Berg håper at dette blir starten på et langvarig samarbeid med klubben fra bygda.

– Vi ønsker å samarbeide med Råde på flere områder og dette er en god start. Vi er offensive og nytenkende klubber, avrunder Jacob Berg, som for ordens skyld er sønnen til Rådes Knut Erik Berg.