Moss har noe stort på gang

Moss FK har fått en drømmestart i OBOS-ligaen og nærmer seg topplagene. Med litt bedre uttelling mot Start og Skeid hadde MFK vært på opprykksplass nå. Vi er mange som må klype oss selv i armen.

Av Knut Hovland, tidligere leder av omdømmeutvalget i MFK

Opprykket i fjor var fantastisk etter mange tunge år, vi hadde faktisk begynt å gi opp håpet om at MFK kunne komme tilbake til toppen av norsk fotball. Men så overtok mossingen Thomas Myhre treneransvaret, og siden har pilene bare pekt oppover. Foran årets sesong var det mange eksperter som hadde liten tro på Moss, men hittil har de gule og svarte gjort alle forhåndstipsene til skamme.

Vi skal selvsagt være forsiktige med å ta helt av etter bare seks serierunder, men det vi har sett fra første spark 10. april er et lag som spiller god fotball og som har løftet seg enda noen hakk etter den flotte 2022-sesongen. Stammen i laget er den samme som i fjor, og de som har kommet til har hevet det solide kollektivet. Uansett hva motstanderen heter, går de 11 mossingene på banen respektløst til verks. Mot Sogndal glapp det dessverre litt, men ellers har MFK vært fullt på høyde med motstanderne. Dette blir lagt merke til i fotball-Norge.

For oss som har fulgt Moss FK gjennom tykt og tynt i mange år, er dette ekstra gledelig. Vi kan gjerne mimre om alle de gode øyeblikkene og de store triumfene på 1970- og 80-tallet, men ikke noe er som et lag som presterer her og nå. Det gir oss en følelsesmessig opptur som er vanskelig å beskrive, men den gjør godt i hele kroppen. Fotball er først og fremst ferskvare. Hvis noen lurer på i hvilken by i Østfold fotballstemningen er best nå, kan de bare ta en tur til Moss og Melløs.

Det er lenge til vi kan oppsummere 2023-sesongen, men jeg er helt enig med trener Thomas Myhre som heller ser oppover enn bakover på tabellen. Med like god innsats, sprut og tæl i de kommende kampene, kan dette gå riktig bra. Moss Fotballklubb har noe stort på gang, og vi er mange som støtter dem.

Heia Moss!!

Knut Hovland (leserinnlegg først publisert i Moss Avis)