Sunnhet for ungdom

I sylskarp fotofinish med søsterfilialen på andre siden av E6, er Marché mellom Moss og Rygge (sørgående løp) kåret til Norges mest velsmakende, innbydende og sunne veikro. Bak kåringen står transportselskapet DHL, som har brukt sine innpå 200 langtransportsjåfører som sensorer godt assistert av ernæringsstudenter ved Universitetet i Oslo.


I månedsvis har de fartet land og strand rundt og prøvespist 80 ulike spisesteder langs veiene, gatekjøkkener og bensinstasjoner unntatt.


 


Under fotballskolens første dag, fikk de unge fotballspillerne en innføring i viktigheten av å velge sunn kost fremfor pølser og brus.


 


– Idrettens grunntanker er en sunn sjel i et sunt legeme. Det betyr at du skal ha et sunt legeme eller kropp, er forutsetningen at kroppen faktisk får sunn kost og er i bevegelse. Overvekt er i ferd med å bli en epedemi. Siden 1985 har vekten på voksne økt med 5-6 kilo. Kostholdet er avgjørende for betydning for vekst og utvikling hele livet. Spesielt for barn og unge som er fysisk aktive, sa organisasjonssjef i Østfold Idrettskrets, Toril A. Johansen.


 


Saken fortsetter under bildet


 



VELG SUNT: Det er oppfordringen fra Solveig Hagleskjær.


 


Hun var en av dem som pratet med de unge fotballspillerne om kostholdet. På Marché fikk spillerne servert en sunn lunsj, noe de får hele uken fotballskolen varer. Pølsen er byttet ut med grovt brød. Brusen er byttet bort med juice.


 


Dårlig score


 


Idrettskretsen har nå, i samarbeid med Østfold Fylkeskommune startet et prosjekt for klubbene med innføring av sunnere mat under idrettsarrangement. Nå kan klubbene ta et såkalt ”grønt kort”.


 


– Østfold er et godt fylke å bo i, hvor innbyggerne trives. Fylket kommer likevel dårlig ut på levekårstatistikker og i forhold til sykdomsforekomster, forklarer Solveig Hagleskjær fra Fylkesmannen i Østfold, seniorrådgiver på folkehelseområdet 


– Nå jobber vi for sunnere mat på kioskene. Uten sunn mat, klarer man ikke yte det som trengs under en kamp. Klubbene skal nå få muligheten til å kjøpe inn produkter fraBama, Olden og Tine til en billig penge. Slik skal vi sikre inntekter for kioskene, til tross for at utvalget kun er sunne alternativer, forklarer Johansen.


 


– Østfold Idrettskrets med samarbeidspartnere går nå i bresjen for å få satt fokus på dette viktige området, og håper med dette at vi også kan dra i gang en nasjonal kampanje.


 


Se bilder fra Marché Fotballskole under: