Samarbeid om felles markedsutvikling

Markedssjefene i Tippeligaen har innledet et samarbeid når det gjelder felles markedsutvikling, med hovedfokus på sponsorkonsept og hvordan man skal få trukket mer mennesker til arenaene.

Markedssjef Paal Erik Dalaasen har allerede vært på ett møte på Ullevaal, der man presenterte de forskjellige sponsorkonseptene i Tippeligaklubbene, utvekslet erfaringer, og diskuterte videre utviklingsmuligheter for å gjøre klubbene enda mere attraktive som samarbeidspartnere for næringslivet. Dalaasen er svært fornøyd med resultatet av møtet.

– Det var et veldig nyttig møte for alle parter. Vi har mye å hente på å snakke sammen, uavhengig av tabellplassering og størrelsen på budsjettene. Klubbene har hver for seg gjennomført ulike tiltak på sponsorsiden de siste årene. Vi er alle enige om at det er på høy tid at vi samarbeider på dette området, og briefer hverandre om kritiske suksessfaktorer for å styrke klubbene markedsmessig.

Torsdag 15. februar møtes markedssjefene på nytt, denne gang på Brann stadion i Bergen. – Nå skal vi diskutere hva vi kan gjøre for å få flere folk på fotballkamp, forteller Dalaasen. – Vi har en felles utfordring i å få den neste tilskueren til arenaen, enten man har et publikumssnitt på 3.000 eller 12.000. Dessuten mener vi at det er et potensiale for å heve snittet på alle arenaene. På samme måte som på sponsorsiden, har klubbene stykkevis og delt iverksatt mange tiltak på dette området. Noen har gitt gode resultater, andre har ikke fungert i det hele tatt. Én av mine hovedoppgaver er å trekke flere mennesker til Melløs. Da er det særdeles viktig å unngå å bruke tid, penger og krefter på tiltak som noen andre har prøvd ut tidligere, uten resultater. Samtidig må vi se på om vi kan kopiere tiltak som har gitt suksess.

Vi vil komme tilbake med et referat fra møtet i Bergen her på MFK’s nettside neste fredag.