Historisk samarbeid om fotballrettighetene

Det legges opp til at det skal opprettes et eget selskap som skal selge medierettighetene på vegne av en samlet fotballorganisasjon. Det er også enighet om å øremerke midler til ulike prosjekter og tiltak for utvikling av toppfotballen.

– Signalene fra klubbene er utelukkende positive, og det vil forundre meg om vi ikke kommer til enighet. Dette kan bli et historisk samarbeid, sier Kjetil Siem som er direktør i Norsk Toppfotball.

Også fotballpresident Sondre Kåfjord er full av lovord om den nye konstruksjonen.

– Nå kan vi forene krefter for å få til så gode medieavtaler og ligaavtaler som mulig. Det vil bli til det beste for norsk fotball totalt sett, sier han.

– Vi slipper å bruke energi på å krangle om hvem som skal ha hva. Det gir oss en forutsigbarhet som gjør det mulig å tenke langsiktig på alle viktige satsingsområder som barne- og ungdomsfotball, spillerutvikling, landslag og toppfotball for kvinner, fremhever fotballpresidenten videre.

Generalsekretær i fotballforbundet, Karen Espelund, mener det er viktig for det økonomiske fundamentet for norsk fotball at Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund selger medierettighetene samlet i framtiden. (ANB-NTB)