Den kresne fotballsjel

Av: Eystein Simonsen(eystein@mossfk.no)

-Fredrikstad er en by hvor fotball smelter sammen med befolkningen. Det er som Trondheim og Rosenborg, Bergen og Brann, Oslo og Vålerenga, sa Lund til Fredriksstad Blad den gangen.
Uttalelsen ble referert i Moss Avis i går, og kan stå som en tankevekker i et hardt sponsormarked. Men om utsagnet er sant, se det er en helt annen sak. Så la oss se litt nærmere på det.

MFKs imageproblem
MFK har et imageproblem, uttaler den profilerte sponsorsjefen i DNB Nor til Moss Avis. Han viser til at Fredrikstad Fotballklubb har en helt annen klang i fotball-Norge, og sammenligner klubben med de to største i Norge. Trolig kan ikke vi påstå at dette ikke er sant. Han vet litt om hva banken tar seg bryet med å legge ut for.
Samtidig er det problematisk at dette er sannheten. For FFK har sannelig ikke vært noe hett fotballnavn før i det siste. FFK rykket så vidt oss bekjent ned i 1984 året de vant cupen. Siden den gang har laget ved Glommas utløp fristet en anonym tilværelse med lite meritterte trenere og spillere. Og folk i Plankebyen har ikke akkurat gått mann av huse for å se laget. I følge Lunds logikk er sammensmeltingen mellom klubb og befolkning uavhengig av hvilken divisjon man spiller i. Det er helt feil.

Profiler
Først da laget fikk en profil inn, ved Knut Torbjørn Eggen, skjedde det noe i folkesjela i Østfolds største by. Folk kom tilbake til tribunene, og pengene strømmet inn som var det et Tippeligalag. Man hentet etter hvert spillere med de samme pengene. Og rykket rett opp. Uten herr Høili, intet FFK i Tippeligaen. Dessverre eller heldigvis, etter som hvor man befinner seg i fylket. Målet ble definert da man hentet inn Eggen. Og de lyktes!


Vi tror det handler om penger. Det handler om profiler. Og til slutt medgang. Vi tror, ut fra folketallet, at mossingene ville ha vist seg igjen på Melløs dersom man så hva som var i emning med tanke på profiler på bane og benk. 4-5000 kunne blitt det sedvanlige heller enn unntaket. For med nok sponsorer (altså penger) kan man hente inn spillere folk vil se. Hvorfor er det slik? Spillere eller trenere uten CV, trekker lite folk selv med ganske gode resultater. Dessverre. Suksesstrener Knut Kjartan Tørum trakk ikke mange tilskuere. Det burde han ha gjort!

Medgangssupportere
Det tar tid å overbevise et kresent fotballpublikum. Hadde MFK hentet inn eksempelvis Eggen senior, ville dét i seg selv trukket folk til Melløs. Og ikke minst sponsorer og mer kjente spillere. Og dermed resultater. Helt klart! Men slitasjen innhenter også den beste. Eggen junior, ble lenge genierklært i Fredrikstad. To år senere med nedrykksspøkelset hengende rundt seg, skremmes nyomvendte FFK-supportere ut i mørket igjen mens de krever blod. Det har da også skjedd. Det har vært mer og mer glissent på gamle ærverdige Fredrikstad stadion utover sesongen i år. Mer tydelig enn i Fredrikstad, kan man ikke se fenomenet medgangssupportere. Der faller ”planke” helt igjennom i forhold til Rosenborg og Brann. Men så har ikke sistnevnte måttet hanskes med nedrykksspøkelser de siste tyve årene.
Så dette handler vel egentlig om å ha tilhold i Tippeligaen, mer enn et image? Hadde FFK rykket ned, ville FFK mistet mer enn halvparten av sin støtte på tribunene. Men i følge Lunds logikk – ikke hos sponsorene?

Hvem har vært borettslaget?
Vi tror det handler om penger, investering og volum. Eller kall det potensiale. Det er utvilsomt større i Fredrikstad. Nedslagsfeltet er betydelig større når innsprøytede midler skal gi ROI. Eller sagt mer folkelig: Hva får jeg igjen for midlene jeg sprøyter inn? Dette er business, og det må vi forholde oss til. Men å si at Moss nærmest er et borettslag i forhold til Fredrikstad, blir for drøy kost. De siste tyve årene har Moss FK drevet en helt annen idrett enn Fredrikstad FK helt opp til 2002. I moderne tid har altså FFK vært lillebror i en mannsalder. Det bør man ha med i analysen også i DNB Nor. Selv om det er pengene som taler. Og wp-content/uploads/2018/04 kan ikke lenger skapes alene i klubbene uten støttespillere som DNB Nor. Og det vet banken. Det har ingenting med de to byers fotballsjel å gjøre.

Så inntil imaget er bygget opp i Moss FK, får dugnaden sin renessanse i klubben. Kanskje er det et vel så godt image….?